Algemene consumentenvoorwaarden voor Arjan Smit Tuinen
Artikel 1 – Definities In deze Algemene Consumentenvoorwaarden wordt verstaan onder:
– De ondernemer: De ondernemer Arjan Smit Tuinen, natuurlijk of rechtspersoon, die de
navolgend genoemde werkzaamheden aanbiedt en uitvoert. – Werkzaamheden: Het voorbereiden en uitvoeren van werkzaamheden voor- of in
samenhang met de aanleg en/of onderhoud van tuinen en dergelijke voor zowel binnen als buiten. Het leveren van benodigde levende of dode materialen voor genoemde werkzaamheden. Het geven van adviezen, het opstellen van plannen en/of begrotingen ten behoeve van de uitvoering van deze werkzaamheden. – Materialen: Levende materialen: producten en artikelen die verzorging en onderhoud nodig
hebben om in leven te blijven, te groeien en/of om tot ontwikkeling te komen; Zand, grond, teelaarde en compost. – Dode materialen: Alle overige producten en materialen welke binnen het vakgebied van de
ondernemer vallen. – Consument: Natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf
en die een overeenkomst aangaat met ondernemer.
Artikel 2 – Toepasselijkheid Deze voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod dat de ondernemer doet en op alle overeenkomsten die tussen ondernemer en consument worden gesloten.
Artikel 3 – Het aanbod/ De offerte
1. Voordat een offerte wordt uitgebracht, heeft de ondernemer de plicht zich op de hoogte te
stellen van alle met de uitvoering van het werk verband houdende relevante informatie en heeft de consument de plicht ondernemer deze informatie te verstrekken. Daarnaast maakt de ondernemer aan de consument vooraf de offertekosten en/of ontwerpkosten bekend. 2. De ondernemer brengt het aanbod bij voorkeur schriftelijk dan wel elektronisch uit. 3. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 30 dagen
na offertedatum, tenzij uit de offerte anders blijkt. 4. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren goederen
en/of te verrichten werkzaamheden op basis van de in het eerste lid door de consument aan de ondernemer verstrekte informatie. Deze omschrijving moet voldoende gedetailleerd zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. 5. Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvorming methode die
voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie.
a. Bij de prijsvorming methode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen
waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht, inclusief BTW. b. Bij de prijsvorming methode regie doet de ondernemer een nauwkeurige opgave van
de prijsfactoren inclusief BTW (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). De ondernemer kan op verzoek van de consument een indicatie geven van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs. Onder uurtarief wordt verstaan: de vergoeding voor het verrichten van werkzaamheden gedurende de tijd van één uur door één persoon, inclusief BTW. Aan de consument wordt het totaalaantal uren in rekening gebracht dat de ondernemer voor hem werkzaam is geweest, met inbegrip van de tijd voor verplaatsing naar en van het werk. 6. Het aanbod vermeldt de wijze van betaling en de betalingsvoorwaarden. 7. Het aanbod gaat – schriftelijk dan wel elektronisch – vergezeld van een exemplaar van deze
Algemene Voorwaarden.
8. De ondernemer behoudt zich, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, het
intellectuele eigendom voor op onder andere alle verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekening en schetsen. Zij dienen op eerste verzoek van de ondernemer onverwijld teruggegeven te worden, onverminderd andere aan de ondernemer ten dienste staande wettelijke maatregelen tot waarborging van zijn rechten. 9. Het is de consument verboden materiaal van de ondernemer waarop intellectuele
eigendomsrechten berusten op enigerlei wijze te verveelvoudigen, openbaar te maken, te exploiteren of ten toon te stellen zonder toestemming van de ondernemer. Indien de opdracht voor de uitvoering van deze werkzaamheden niet aan de ondernemer wordt verstrekt, zal de offerte, compleet met ontwerpen, afbeeldingen en tekeningen, binnen 14 dagen na datum van de beslissing dan wel na het verstrijken van het aanbod, aan de ondernemer retour worden gezonden. Aan de consument is het zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende, niet toegestaan het ontwerp zelf uit te voeren of te doen uitvoeren. 10. Indien schriftelijk dan wel elektronisch overeengekomen, zal de consument de vooraf aan
hem bekendgemaakte voorbereidings-, ontwerp- en/of tekenkosten aan de ondernemer vergoeden in geval de ondernemer wel wat uitgenodigd tot het doen van tekenwerk maar het geen opdracht tot het verrichten van werkzaamheden en/of levering van zaken wordt gegeven.
Artikel 4 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de consument.
Deze aanvaarding geschiedt bij voorkeur schriftelijk. In geval van elektronische opdrachtverlening stuurt de ondernemer een elektronische bevestiging naar de consument. 2. Na wijziging in de offerte zal een nieuwe offerte worden uitgebracht. 3. De aanvaarding van de offerte wordt geacht ongewijzigd te zijn gedaan, indien en op het
moment dat de consument er mee instemt, dan wel duidelijk toelaat dat met uitvoering van de werkzaamheden wordt begonnen. 4. Kennelijke fouten of vergissingen in prospectussen, folders en/of publicaties, afbeeldingen,
tekeningen, offertes, opdracht bevestigingen vermelde gegevens binden de ondernemer niet. 5. De ondernemer is verplicht om voor de aanvang van eventuele graafwerkzaamheden zich te
informeren omtrent de aanwezigheid van bekabeling en leidingen. De consument is verplicht alle bij hem bekende informatie daaromtrent aan de ondernemer te verstrekken. 6. De ondernemer is, behoudens het daartoe bepaalde in de wet, niet aansprakelijk voor
schade aan bekabeling, leidingen of andere aan het oog onttrokken ondergrondse werken en constructies, noch voor de mogelijke gevolgen van die schade.
Artikel 5 – Duur en beëindiging van de overeenkomst De consument kan een voor bepaalde tijd gesloten overeenkomst niet tussentijds opzeggen, tenzij voortzetting in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan hij met inachtneming van een redelijk termijn opzeggen.
Artikel 6 – Onderhoudswerkzaamheden Overeenkomsten tot het verrichten van onderhoud worden tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, aangegaan voor onbepaalde tijd. De overeenkomst kan door beide partijen worden opgezegd – bij voorkeur schriftelijk – met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden, waarna de wederpartij de opzegging schriftelijk zal bevestigen.
Artikel 7 – De prijs en de prijswijzigingen
1. Alle bedragen en prijzen, genoemd in offertes en overeenkomsten, zijn inclusief BTW. De
tussentijdse prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien kunnen worden doorberekend aan de consument. De ondernemer is gerechtigd andere prijsstijging van kostprijsbepaalde factoren die zijn ontstaan na het tot stand komen van de overeenkomst, doch voor de oplevering, aan de consument door te berekenen. Indien de ondernemer dit doet binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, heeft de consument het recht de overeenkomst te ontbinden, van welk recht hij gebruik moet maken binnen acht dagen na kennisgeving van de prijsverhoging. Ontbinding van de overeenkomst op deze wijze geeft geen der partijen het recht op schadeloosstelling. 2. Wijzigingen in de overenkomst worden, wanneer daaruit een hogere prijs zou volgen, als meerwerk beschouwd en voor zover daaruit een lagere prijs zou volgen, als minderwerk. 3. Meer- en minderwerk zullen, onverminderd de verlichting tot betaling van de hoofdsom, van
tevoren schriftelijk dan wel elektronisch worden vastgelegd en na akkoord worden uitgevoerd.
Artikel 8 – De aflevering/ De levertijd Onder oplevering van aangenomen werkzaamheden wordt verstaan de feitelijke oplevering aan de consument. De werkzaamheden worden als opgeleverd beschouwd wanneer de ondernemer, na de uitvoering van de werkzaamheden, mondeling of schriftelijk aan de consument heeft meegedeeld dat de werkzaamheden geheel zijn uitgevoerd. Verder worden de werkzaamheden als opgeleverd beschouwd wanneer de consument het werk (opnieuw) in gebruikt neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
Artikel 9 – Conformiteit
1. De ondernemer staat in voor kwaliteit en soortechtheid van de door hem geleverde levende
materialen, overeenkomstig de omschrijving in de offerte. De ondernemer zal zo zorgvuldig mogelijk toezien op een kwalitatief goede samenstelling van de leveren zand, grond, teelaarde, compost, funderings- en/of verhardingsmateriaal. Dit alles met inachtneming van wettelijke bepalingen die hieraan gesteld zijn en afgestemd op de bestemming respectievelijk het gebruiksdoel. 2. Voor de hergroei gedurende het eerstvolgende groeiseizoen van geleverde en door hem
verwerkte levende materialen wordt door de ondernemer. Mits de verzorging aan hem is opgedragen, ingestaan, tenzij er sprake is van uitzonderlijke weers- en/of terreinomstandigheden, dan wel sprake is van overmacht. 3. In die gevallen van uitzonderlijke weers- en/of terreinomstandigheden, dan wel bij
overmacht zal de uitval van levende materialen tot maximaal 10% van de prijs van die levende materialen worden vergoed, alsmede maximaal 10% van de beplantingskosten van het geleverde relevante levende materiaal. 4. De ondernemer staat niet in voor gebreken die na oplevering van de goederen zijn ontstaan
als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid, of die het gevolg zijn van veranderingen die de consument of derden aan het geleverde hebben aangebracht. Evenmin staat de ondernemer in voor de eventuele ontstane schade als gevolg van deze gebreken.
Artikel 10 – opschorting
1. Ingeval van overmacht kunnende leverings- en andere verplichtingen van de ondernemen
worden opgeschort. Indien deze periode, waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen van de ondernemer niet mogelijk is, langer duurt dan 90 dagen, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. Indien bij het intreden van de overmacht de ondernemer al gedeeltelijk aan zijn verplichting heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kon voldoen, is hij gerechtigd het reeds geleverde afzonderlijk te factureren. De consument is in dat geval gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.
2. Onder overmacht bij de consument wordt niet verstaan de omstandigheid dat de
ondernemer de werkzaamheden niet conformde overeenkomst kan uitvoeren omdat andere en/of voorbereidende werkzaamheden bij de consument niet of niet tijdig zijn uitgevoerd. 3. Indien naar het oordeel van de ondernemer de uitvoering van werkzaamheden, ten gevolge
van weers- of tijdelijke terreinomstandigheden niet tijdig kan geschieden, heeft hij het recht, zonder dat dit consument recht geeft op vergoeding van schade, de werkzaamheden op te schorten zolang de omstandigheden voortduren. Hierbij heeft de ondernemer het recht de aanplant, nadat de omstandigheden zoals hiervoor bedoeld zijn geëindigd, verder uit te stellen, indien dit naar zijn oordeel in het kader van het aanslaan of de hergroei van levend materiaal noodzakelijk is. 4. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de ondernemer tijdelijk, ten hoogste 90 dagen, niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd neemt de ondernemer onmiddellijk contact op met de consument met als doel een regeling te treffen voor vervangende uitvoering.
Artikel 11 – Milieuaspecten bij de uitvoering van werkzaamheden De ondernemer zal zorgdragen voor een milieuhygiënisch verantwoorde verwijdering van de afval- en/of reststoffen die bij de uitvoering van zijn werkzaamheden vrijkomen. De kosten die hieruit voortvloeien worden in de offerte opgenomen en zijn voor tekening van de consument/ Onvoorziene milieuaspecten die zich aandienen nadat de offerte is uitgebracht worden als weerwerk conform artikel 7 lid 2 en 3, bij de consument in rekening gebracht.
Artikel 12 – Afspraken door personeel
1. Afspraken of overeenkomsten met niet tot handelen bevoegde medewerkers van de
ondernemen binden deze laatste niet, tenzij hij deze schriftelijk dan wel elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 13 – De betaling
1. Alle werkzaamheden welke door de ondernemen geschieden, worden – voor zoder deze
geen onderdeel vormen van een overeengekomen aanneemsom en derhalve in de prijs daarvan zijn begrepen – in rekening gebracht onverminderd de verschuldigde vergoeding voor vervoer, verwerken en/of aanbrengen. 2. Betaling vindt plaats in een gegarandeerd en door ondernemer geaccepteerd betaalmiddel,
ten zij schriftelijk anders is overeengekomen. 3. Facturen dienen te zijn betaald binnen 14 dagen na factuurdatum. 4. Als betaling in termijnen is overeengekomen moet de consument betalen volgens de
termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld. 5. De betaling moet plaatsvinden op de wijze zoals opgenomen in de offerte. Personeelsleden
van de ondernemer zijn niet bevoegd betalingen in ontvangst te nemen, tenzij zij hier uitdrukkelijk en schriftelijk toe worden gemachtigd.
Artikel 14 – Niet-tijdige betaling
1. De consument is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. Dit verzuim wordt
niet opgeheven doordat de ondernemer na het verstrijken van die termijn een laatste betalingsherinnering zendt en (daarmee) de opdrachtgever alsnog de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze herinnering te betalen. 2. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de ondernemer gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente. 3. Bij niet-tijdige betaling heeft de ondernemer het recht de nakoming van de overeenkomst
voor onbepaalde tijd op te schorten.
4. Alle redelijke kosten, die voortvloeien uit geen of niet tijdige betaling, komen ten laste van
de consument.
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud en -overdracht
1. Alle geleverde zaken voor zover niet aard- of nagelvast verbonden, blijven eigendom van de
ondernemer, zolang deze niet, dan wel niet geheel zijn betaald. 2. Voor zover het eigendomsvoorbehoud van de ondernemer op de geleverde zaken door
natrekking of zaaksvorming tenietgaat, vestigt de ondernemer bij voorbaat een bezitloos pandrecht op de natrekkende zaak, respectievelijk de gevormde zaak ten behoeve van de ondernemer, tot zekerheid van al hetgeen de consument, uit welke hoofde dan ook, aan de ondernemer verschuldigd is en zal worden. Indien het geleverde en onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van een registergoed kan het recht van hypotheek worden gevestigd.
Artikel 16 – Uitvoering van werkzaamheden en contractbeëindiging
1. Bij het overlijden van de ondernemer dan wel liquidatie of ontbinding van de onderneming
van de ondernemer, vóór de voltooiing van de werkzaamheden, zijn diens rechtverkrijgenden onder algemene of bijzondere titel niet verplicht dit werk te voltooien, ook al wordt de onderneming op enigerlei wijze voortgezet. In dat geval behoort door de consument aan de rechtverkrijgenden te worden betaald de aanneemsom, verminderd met een redelijk bedrag voor het niet-afgewerkte gedeelte van de werkzaamheden, dan wel bij regiewerk het tot het ogenblik van overlijden van de ondernemer, dan wel bij liquidatie of ontbinding van de onderneming van de ondernemer, verschuldigde berekend overeenkomstig de onderhavige voorwaarden. 2. De ondernemer heeft het recht de nakoming van de overeenkomst voor onbepaalde tijd op
te schorten in geval de consument in staat van faillissement is verklaard, wanneer de wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard, alsmede in geval de consument een aanvraag tot surseance van betaling heeft ingediend.
Artikel 17 – Aansprakelijkheid
1. De ondernemer is aansprakelijk voor de aantoonbare schade welke tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan gebouw en inventaris, personen of eigendommen van personen wordt toegebracht en die te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de ondernemer, zijn personeel of zijn eventuele onderaannemers. 2. Ingeval de overeenkomst geheel of ten dele levering van zaken betreft geldt bij aflevering
aan de consument het volgende: indien beschadiging van zaken wordt geconstateerd dient de consument dit op het ontvangstbewijs aan te tekenen. Bovendien dient de consument zo snel mogelijk na aflevering bij de ondernemer hiervan melding te maken, bij gebreke waarvan de consument, behoudens het daartoe bepaalde in de wet, geacht wordt de zaken te accepteren. Indien bij aflevering geen gelegenheid bestaat tot controle van de geleverde zaken dient ook dit door de consument op het ontvangstbewijs te worden aangetekend. 3. Op de consument rust overigens de plicht om binnen redelijke grenzen al die maatregelen te
treffen die de schade (hadden) kunnen voorkomen of beperken. 4. De ondernemer is met inachtneming van het in dit artikel bepaalde aansprakelijk voor
schade onstaan door/bij uitvoering van de overeenkomst. Het maximale bedrag wat per gebeurtenis wordt vergoed is opvraagbaar bij de ondernemer, dit bedrag is onverminderd de wettelijke aansprakelijkheid 5. De consument vrijwaart de ondernemer voor aanspraken van derden jegens de ondernemer
indien de ondernemer schade veroorzaakt doordat door de consument of door derden die de consument daartoe heeft aangewezen onvoldoende of onvolledige informatie is verstrekt welke, indien deze informatie wel bij de ondernemer bekend ware geweest, tot voorkoming of beperking van de schade had kunnen leiden.
6. De ondernemer is niet aansprakelijk indien de schade is te wijten aan
opzet/schuld/verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van of namens de consument. 7. De consument is tegenover de ondernemer aansprakelijk voor schade die door een aan hem
toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt. 8. De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiende uit verzakking van
bodem/grond of teelaarde indien deze verzakking geen verband houdt met het aanbrengen, de bewerking of verwerking van grond, bodem of teelaarde. 9. De ondernemer is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade voortvloeiende uit het
vroegtijdig in gebruik nemen van een gedeelte van het werk of het gehele werk.
Artikel 18 – Klachten
1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven
worden ingediend bij de ondernemer tijdig nadat de consument de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten ter zake verliest. 2. De ondernemer heeft het recht om binnen vier weken na indiening van de klacht, de klacht
door een onafhankelijke derde te laten onderzoeken. De consument verleent alsdan zijn medewerking. 3. Klachten betreffende de uitvoering van de werkzaamheden of de levering van de zaken
ontslaan de consument niet om de normale zorg in acht te nemen die van hem mag worden verwacht na beëindiging van uitvoering van de werkzaamheden of levering van materialen. 4. Het niet nakomen van voldoende onderhoud, na oplevering, kan er toe leiden dat de
consument zijn rechten ter zake verliest. 5. Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat vatbaar
is voor de geschillenregeling.
Artikel 19 – Garantie
1. Uitsluitend indien de garantie voorwaarden uitdrukkelijk zijn bepaald in de overeenkomst zal
de ondernemer terzake door haar geleverde zaken dan wel verstrekte adviezen enige garantie geven. De omvang en reikwijdte van de garantie volgt uit de overeenkomst. 2. Voor zover de door ondernemer verstrekte garantie in feite (het doorleggen van) een door
één of meer derden aan haar verstrekte garantie betreft, dan zullen de verplichtingen van de ondernemer uit hoofde van die garantie nimmer verder strekken dan de verplichtingen van die derden terzake jegens de ondernemer. 3. Eventuele vorderingen van de consument uit hoofde van een door ondernemer afgegeven
garantie vervallen, indien zij niet binnen acht dagen na constatering van enig gebrek schriftelijk ter kennis van de ondernemer zijn gebracht. Die vorderingen vervallen bovendien, indien zij niet binnen uiterlijk zes maanden, nadat deze constatering binnen acht dagen schriftelijk aan de ondernemer ter kennis is gebracht, in rechte aanhangig gemaakt zijn. 4. De consument kan geen aanspraak maken op een door of vanwege de ondernemer
verstrekte garantie, indien de consument derden, zonder toestemming en medeweten van de ondernemer, werkzaamheden of toevoegingen aan het geleverde laat verrichten. 5. Indien de consument zijn betalingsverplichtingen jegens de ondernemer in meer of mindere
mate niet nakomt, kan de opdrachtgever geen beroep doen op de garantie.
Artikel 20 – SLOTBEPALING De algemene voorwaarden zijn vastgesteld door Arjan Smit Tuinen en gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Deze voorwaarden treden inwerking per 1 januari 2019.